تفاوت فانکشن ژنراتور دیجیتال با انالوگ

تفاوت فانکشن ژنراتورهای قدیمی با مدل های امروزی (AWG) :

فانکشن ژنراتورهای آنالوگ تنها قابلیت تولید شکل موج های سینوسی، مربعی و مثلثی تا فرکانس های ماکزیمم 5MHz را داشتند. معمولا دارای یک نمایشگر seven-segment برای نمایش مقدار فرکانس بودند و مقدار دامنه سیگنال توسط پیچی بنام Amplitude تغییر میکرد( عموما نمایش داده نمیشد) اما در فانکشن ژنراتورهای جدید که در اصل مولد شکل موج دلخواه (AWG) نام دارند، سیستم بصورت کاملا دیجیتالی بوده و علاوه بر نمایش مقادیر دامنه، فرکانس و... ، قابلیت تولید انواع شکل موج دلخواه را دارد. بدین صورت که میتوان شکل موج دلخواهی را از طریق فانکشن ژنراتور تولید نمود و یا سیگنالی که از طریق اسیلوسکوپ دیجیتال ذخیره نموده اید، بارگزاری کنید. در مدل های سوئیپ فانکشن ژنراتور، علاوه بر تولید شکل موج های مشخص، تولید انواع مودلاسیون ها (AM,FM,PM,FSK,PWM) و حالت Burst و Sweep را نیز دارد. همچنین میتوان فرکانس را نیز توسط ماژول فرکانس شمار اندازه گیری نمود.

AG 4151

 

زمان تولید یک سیگنال مشخص مانند سینوسی، تعریف مقدار دامنه و فرکانس (عکس پریود) کافی است. دامنه میتوان Vppو یا Vrms باشد. بطور مثال در شکل زیر مشخصات دامنه آورده شده است :

 

 

امکانات فانکشن ژنراتورهای دیجیتالی جدید :

*تولید شکل موج دلخواه

*داشتن ویژگی سوئیپ( تغیر فرکانس یک سیگنال بین دو نقطه مشخص)

*داشتن ویژگی Burst

*تک یا دو کاناله بودن

*عدم نیاز به خروجی CMOS یا TTL ( در مدلهای جدید میتوان سیگنال پالسی با دامنه و duty cycle مشخص تولید نمود)

*امکان ذخیره سیگنال تولیدی

*امکان اتصال به کامپیوتر ( مشاهده آنلاین؛ ذخیره؛ پرینت و...)

*امکان وارد کردن سیگنال ذخیره شده از روی اسیلوسکوپ( اسیلوسکوپ دیجیتال حافظه دار یا DSO)

*داشتن نمایشگر LCD و کیبورد جهت کاربری آسان

*حالت های متنوع تریگر

*تولید نویز

*خروجی 10Vpp برای امپدانس 50Ω و 20Vpp برای های امپدانس :

توضیح نکته فوق : همانطور که در تحلیل مدارات، بیشترین انتقال توان را زمانی داریم که تطبیق امپدانس بین ورودی و مدار ایجاد شود که بهترین مقدار برای این توان، 50Ω است. معمولا برای مدارات الکتریکی این امپدانس مورد نیاز است اما گاهی در بعضی مدارات نیاز به یک ولتاژ تحریک داریم در حالی که جریانی از منبع کشیده نمیشود(مانند ورودی Op-amp) اصطلاحا به این موارد، High Impedance میگوییم.

دسته بندی محصولات

Open menu