فلومتر, پیتوت تیوپ, روتامتر

انواع دبی سنج سیالات:

پیتوت تیوب, Pitot Tube

در اندازه گیری فلو سیالات گازی خصوصا هوا در رنج کم معمولا از روش پیتوت تیوب استفاده میگردد .این خاصیت که در صورت ایجاد جریان هوا در یک سر لوله فشار آن نقطه از فشار خود لوله کمتر میشود مکانیزم اندازه گیری روش پیتوت مبیاشد .

فلومتر الکترومغناطیسی, Electromagnetic Flowmeter

فلومترهای الکترومناطیسی به کمک اندازه گیری تغییرات شار مغناطیسی در اثر سرعت سیال جاری میتوانند مقدار فلو را با دقت قابل قبولی اندازه گیری کنند . در حقیقت با ایجاد شار مغناطیسی در سیال عبوری از فلومتر و اندازه گیری آن میتوان به یک فلومتر الکترومغناطیسی دست پیدا کرد .

فلومتر آلتراسونیک, Ultrasonic Flowmeter

امروزه روشهای آلتراسونیک جزء لاینفک بیشتر تجهیزات اندازه گیری ابزار دقیق مخصوصا نمونه های غیر تماسی گردیده است .در فلومترهای آلتراسونیک که در حوزه وسیعی از سیالات ائم از گازها و مایعات کاربرد دارند با توجه به خواص دوپلر که در فیزیک با آن آشنا هستید فرکانسی از یه منبع تولید شده و از طرف دیگر یک گیرنده این فرکانس را لحظه به لحظه چک میکند . در صورتی که فلوی سیال دچار تغییر میشود این فرکانس رفت و برگشت تغییر به خاطر سرعت سیال تغییر محسوسی خواهد داشت . اندازه گیری و کالیبره این تغییرات بر حسب فلو به شما امکان اندازه گیری فلو به روش آلتراسونیک را خواهد داد . در عمل تکنیک اندازه گیری فلو به روش آلتراسونیک پیچیدگی های خود را خواهد داشت ولی اساس اندازه گیری اکثر فلومترهای اولتراسونیک مکانیزم دوپلر میباشد .

در انتخاب فلومتر آلتراسونیک موارد زیر را در نظر داشته باشید :

1- رنج فلو

2- فشار خط

3- نحوه نصب

4- چگالي يا ويسكوزيته سيال

5- پرتابل يا ثابت بودن دستگاه

6- وجود ذرات ناخالص در سيال

فلومتر کانال باز, Open chanel Flowmeter

فلومترهای کانال باز جهت اندازه گیری حجم سیال عبوری مایع در یک کانال مورد استفاده قرار میگرد . اساس کار در اندازه گیری فلو در این روش هدایت آب در مقاطع از قبل تعریف شده و اندازه گیری تغییرات سطح آب یا فاضلاب عبوری و کالیبره آن بر حسب فلو میباشد

فلومتر اورفیس پلیتی,Orifice Plate flowmeter

فلومتر های اورفیس پلیت از قدیمی ترین روشهای اندازه گیری فلو محسوب میشوند که با طراحی نسبتاً ساده ، کارائی بالا و قابلیت اطمینان و تکرارپذیری قابل قبولی ارائه میدهند .اورفیس به صفحه مسطحی می گویند که در آن یه سوراخ بسته به محاسبات مربوط به طراحی اورفیس ایجاد گردیده است . اساس کار بر این اصل استوار است که ایجاد مانع در مسیر فلو باعث ایجاد افت فشار در خط و ایجاد اختلاف فشار در دو طرف اورفیس میگردد . با اندازه گیری این اختلاف فشار به کمک ترانسمیتر اختلاف فشار یا گیج اختلاف فشار و با فرمولهائی که در سیالات استفاده میکنند میتوان این مقدار را بر حسب فلو کالیره کرد .در طراحی چینین فلومترهائی موارد متعددی مد نظر قرار میگرد که معمولترین آنها از قرار زیر هستند .

1- فشار خط

2- نوع سيال و خواص فيزيكي مربوط به آن

3- دما خط

روتامتر ,Rotameter

روتامتر به عنوان نمایش دهنده فلوی لحظه ای یا فلو ایندیکیتور جزء روشهای از تکنیک سطح متغیر یا variable area در اندازه گیر فلو استفاده میکند . نمونه رایج روتامتر تشکیل شده از یک استوانه کونیک شیشه ای که بر حسب فلوی ماده مورد نظر نسبت به زمان کالیبره شده و یک قطعه مخروط شکل فلزی که با افزایش فلو در شیشه به سمت بالا حرکت میکند .

شما باید نظیر این روتامترها را در کپسولهای اکسیژن در بیمارستانها دیده باشید . در صنعت با توجه به دمای سیال مورد نظر ، همچنین چگالی یا ویزکوزینته ماده ، همچنین فشار آن روتامتر را کالیبره میکنند . در انتخاب روتامتر بایستی به موارد زیر توجه نمود :

1- رنج دمايي

2- فشار خط

3- نوع كانكشن

4- چگالي يا ويسكوزيته سيال

دسته بندی محصولات

Open menu